Retur og reklamation
Har du købt en eller flere varer hos os, som du ønsker at returnere? Her kan vi hjælpe dig godt på vej, uanset om det drejer sig om udnyttelse af fortrydelsesretten, ombytning til en ny størrelse eller reklamation over en eller flere varer.
Fortrydelsesret
Du har ret til at træde tilbage fra denne aftale uden begrundelse inden for 14 dage. Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, hvor du eller en af dig angiven tredjemand, dog ikke transportøren, får varerne i fysisk besiddelse.
Hvis du har købt flere varer, kan du vælge kun at fortryde en del af din ordre. Har du bestilt flere varer hos os i samme ordre, og er varerne ikke leveret samtidig, udløber fortrydelsesfristen først 14 dage efter den dag, hvor du eller en af dig angiven tredjemand, dog ikke transportøren, får den sidste vare i fysisk besiddelse. Hvis den sidste dag for udøvelse af fortrydelsesretten falder på en helligdag, en lørdag, grundlovsdag, den 24. december eller den 31. december, forlænges fristen til den efterfølgende hverdag.
Varer skal returneres i original emballage.
Bemærk, at du selv skal betale fragtomkostningerne i forbindelse med din returnering.
Undtagelse til fortrydelsesretten
Du mister din fortrydelsesret, hvis du bryder forseglingen på varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnet til at blive returneret. Udtrykket ”forsegling” omfatter også særlig emballage, som beskytter varen og tjener som sikkerhed for, at varen ikke har været åbnet.
Sådan fortryder du dit køb
Hvis du ønsker at fortryde dit køb, skal du inden fortrydelsesfristens udløb sende en mail til abenaprivat@abena.dk og oplyse:
• dit ordrenummer
• din mailadresse
• om du ønsker at returnere hele eller dele af dit køb og hvilke varer
Du kan også fortryde dit køb ved at udfylde og sende standardfortrydelsesformularen indsat nedenfor til abenaprivat@abena.dk.
Standardfortrydelsesformular
(denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende)
Sendes til:
ABENA A/S
Egelund 35
6200 Aabenraa,
Danmark
E-mail: abenaprivat@abena.dk
- Jeg/vi (*) meddeler herved, at jeg/vi (*) ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min/vores (*) købsaftale om følgende varer (*)/levering af følgende tjenesteydelser (*)
- Bestilt den (*)/modtaget den (*)
- Forbrugerens navn (Forbrugernes navne)
- Forbrugerens adresse (Forbrugernes adresse)
- Forbrugerens underskrift (Forbrugernes underskrifter) (kun hvis formularens indhold meddeles på papir)
- Dato
(*) Det ikke relevante udstreges
Vi opretter en retursag
Returnering skal ske uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, at du har meddelt os, at du ønsker at returnere varen.
Når vi har modtaget besked om, at du ønsker at returnere hele eller dele af din ordre, opretter vi en retursag hos os, og du får tilsendt et returnummer via e-mail. Dette returnummer skal du påføre i returpakken, og du skal lægge den medfølgende følgeseddel eller din faktura, som er aktuel for ordren, i returpakken. Du kan med fordel notere returnummeret på enten faktura eller den medfølgende følgeseddel, som skal sendes med retur.
*Der må IKKE skrives på selve returpakken, hverken med tus eller andet. I stedet skal der på et stykke papir eller lignende tydeligt fremgå ordet Returvare, som fastgøres til returpakken.
Klargør din pakke til retur
Pak varen eller varerne forsvarligt ind sammen med den originale kvittering eller følgeseddel. Bemærk, at du skal selv betale omkostningerne i forbindelse med din returnering.
Hvordan sender jeg min pakke retur?
Når du ønsker at returnere hele eller dele af din ordre, kan det gøres på flere måder:
1) Du kan sende eller selv aflevere varen til ABENA A/S på adressen Egelund 30, Port 315-316, 6200 Aabenraa, mærket: Returvare.
Fysisk aflevering kan ske i tidsrummet 08:00-13:00 mandag til fredag, hvor der kan ringes på ved port 315-316. Her skal pakken modtages af en ABENA medarbejder. Den må ikke stilles uden at være blevet modtaget af en medarbejder. Hvis du ønsker at sende pakken, skal du sørge for at bestille online porto og få en kvittering, når pakken er indleveret på dit nærmeste posthus eller indleveringssted.
2) Du kan anmode om at få fremsendt en forudbetalt fragtlabel. Ønsker du dette, bedes du skrive en e-mail til abenaprivat@abena.dk med forespørgsel om en forudbetalt fragtlabel. Omkostningerne forbundet hermed modregnes i det til dig krediterede beløb, og disse omkostninger vil ofte være højere end, hvis du selv bestiller en returlabel/online porto.
3) Hvis du ønsker afhentning af varen på din privatadresse, bedes du sende en forespørgsel herom til abenaprivat@abena.dk, hvorefter afhentning vil blive aftalt med dig. Omkostningerne forbundet hermed modregnes i det til dig krediterede beløb.
Varer, der grundet deres fysiske størrelse ikke kan returneres med almindelig post, returneres i stedet med fragtmand. De forventede returneringsomkostninger for sådanne varer, beløber sig normalt til højest 450 kr.
Hvad sker der efter min pakke er returneret?
Det er ikke muligt at følge sin returpakke undervejs, men hvis du har spørgsmål til din retursag, er du velkommen til at kontakte os via e-mail: abenaprivat@abena.dk
Tilbagebetaling ved fortrydelse
Vi refunderer købesummen uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget din returpakke, eller du har fremlagt dokumentation for, at varen er returneret, alt efter hvilket tidspunkt, der er tidligst. Tilbagebetalingen vil foregå med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har accepteret en anden tilbagebetalingsform.
Tilbagebetaling sker altid gebyrfrit for dig.
Emballage og varens stand ved tilbagelevering
Når du returnerer en vare til os, skal du tilbagelevere varen eller varerne i original emballage. Du har ret til at åbne den ydre emballage for at kontrollere varen, men hvis den inderste emballage er brudt, eller emballagen mangler eller er ødelagt, kan der være tale om en værdiforringelse, som kan medføre, at vi fradrager et beløb i købssummen svarende til værdiforringelsen, inden købssummen tilbagebetales.
For så vidt angår selve varen, hæfter du kun for en eventuel forringelse af produktets værdi, hvis du har benyttet produktet på en måde, der går udover, hvad der er nødvendigt for at kontrollere varens stand eller dens egenskaber. Det er dit eget ansvar at sikre, at varen er forsvarligt indpakket, når du sender den retur. Du bærer nemlig selv risikoen for varen, indtil vi har modtaget den.
Ombytning af vare
Hvis du ønsker at ombytte til en ny størrelse, skal du følge samme proces som ved anvendelse af fortrydelsesretten, da vi ikke direkte kan ombytte. Det betyder, at du skal returnere den vare i den størrelse, som du ikke ønsker. Efterfølgende skal du gå ind på webshoppen og lave en ny ordre på den størrelse, som du ønsker i stedet. Du betaler selv for, at returnere den størrelse, som du ikke længere ønsker. Når du bestiller den nye størrelse, betaler du leveringsomkostningerne for dette, hvis den samlede ordreværdi er under 500 kr.
Reklamation
Som kunde har du ifølge købeloven en 2 års reklamationsret, hvis varen har en mangel. Det betyder, at du som udgangspunkt indenfor denne periode har ret til at få varen repareret eller ombyttet. Hvis reparationen eller om levering ikke kan ske indenfor rimelig tid, kan du efter omstændighederne i stedet få et afslag i prisen eller få købesummen tilbage.
Transportskader
Du opfordres til omgående at melde transportskader til transportøren og til ABENAs Kundeservice. Der opfordres til, at der ved modtagelse laves en anmærkning på transportørens fragtbrev.
Hvordan reklamerer jeg?
Hvis du ønsker at reklamere over en mangel, skal du indenfor rimelig tid sende en mail til vores kundeservice abenaprivat@abena.dk. Vi anbefaler dig at reklamere til os hurtigst muligt efter, at du har opdaget manglen. Hvis du reklamerer indenfor to måneder efter, at manglen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.
Send os gerne et eller flere af billeder af produktet sammen med en tydelig beskrivelse af fejlen.
Bliver din reklamation godkendt, så sender vi dig en returlabel, så du kan returnere produktet. Dette er uden fragtomkostninger for dig.
Ved returneringen af varen, skal du sørge for, at varen er forsvarligt emballeret og sikre dig, at du modtager en kvittering, så vi kan refundere dine rimelige fragtomkostninger.